وبلاگ

مواد مغذی که حتما باید در وعده های غذایی کودکان شما رعایت شود

food

مطمئنا بسیاری از شما والدین عزیز در مورد رژیم غذایی متعادل برای کودکان مطالب بسیاری شنیده اید ،اما رژیم غذایی متعادل به چه معناست ؟؟ در ذیل مواد مغذی که کودکان هر روز باید از آن ها استفاده کنند را معرفی خواهیم کرد.

پروتئین 

پروتئین به بدن کودک برا ساختن سلول ها ، تبدیل مواد غذایی به انرژی ، مبارزه با عفونت ها و حمل کردن اکسیژن کمک خواهد کرد . از خوراکی هایی که منبع غنی از پروتئین در اختیار دارند می توان به گوشت، مرغ،  ماهی، تخم مرغ، آجیل ها، لوبیا و محصولات لبنی اشاره کرد.

کربوهیدرات ها

توصیه های غذایی بر کاهش دادن کربوهیدرات ها تاکید می کنند ، کربوهیدرات مهم ترین منبع انرژی بدن بشمار می آید که به بدن کودک کمک می کند تا چربی و پروتئین را برای ساخت و ترمیم بافت ها مورد استفاده قرار دهد. کربوهیدرات در فرم های مختلفی مانند قند و شکر ، نشاسته ، فیبر وجود دارد اما باید درصد استفاده از نشاسته و فیبر را نسبت به قند و شکر در کودکان افزایش داد. از خوراکی هایی که منبع غنی کربوهیدرات هستند می توان به نان و غلات، برنج، ماکارونی و پاستا و سیب زمینی اشاره کرد.

چربی ها

چربی ها منابع بزرگی انرژی هستند و به راحتی در بدن کودک ذخیره می شوند هم چنین به استفاده درست از مواد غذایی مفیدی که بدن احتیاج دارد کمک می کنند . خوراکی های حاوی چربی عبارتند از فراورده های لبنی ،روغن های آشپزی ، گوشت ،ماهی ، آجیل.

کلسیم

مهم ترین عنصری که وظیفه ساخت و تقویت استخوان و دندان ها را به عهده دارد کلسیم است، کلسیم می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کرده و برای عصب ها ، ماهیچه ها و فعالیت های قلب مفید واقع شود . مواد غذایی زیادی مانند شیر ،پنیر ،ماست ،بستنی ، زرده تخم مرغ ،کلم بروکلی و اسفناج حاوی کلسیم هستند.

آهن

آهن در ایجاد خونی سالم برای حمل اکسیژن به تمام نقاط بدن نقش به سزایی دارد.گوشت قرمز ،جگر ،مرغ ،خرگوش ،دانه های مقوی ،لوبیا ، آجیل ها و غلات غنی شده با آهن مواد غذایی حاوی آهن هستند.

فیبر

مواد غذایی حاوی فیبر به تنظیم عملکرد روده های کودک کمک می کنند ، هم چنین خطر بروز حملات قلبی و سرطان را در دوران بزرگسالی کاهش می دهد. فیبر در دانه های مقوی و حبوبات و آجیل ها یافت می شود.

ویتامین A

این ویتامین در رشد ، تقویت چشم و پوست  و جلوگیری از عفونت ها نقش به سزایی دارد . از خوراکی هایی که منبع غنی این ویتامین هستند می توان به هویج، سیب زمینی شیرین،زردآلو ،اسفناج ،کلم بروکلی ،روغن ماهی ،زرده تخم مرغ اشاره کرد.

ویتامین C

علاوه بر اینکه نقش زیادی در مبارزه با سرما خوردگی دارد ، سلول های بدن را در کار یکدیگر حفظ کرده،دیواره رگ های خون را تقویت می کند ، هم چنین به بدن در بهبود بخشیدن زخم ها و تشکیل استخوان دندان محکم کمک می کند . مرکبات مخصوصا پرتقال ،توت فرنگی ،سیب زمینی ،خربزه ،گل کلم ،اسفناج منابع حاوی حاوی آهن هستند.

 

ترجمه : نشر زنبور

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>